Kunde:
Göteborgs Spårvägar
Med 160 kilometer spor og over 250 vogne i drift, udgør Göteborgs Spårvägar kernen i Göteborgs kollektivtrafik. Der er meget at holde styr på, og derfor har virksomheden satset på et nyt og fremtidssikret vedligeholdssystem.
Allerede i 1980'erne indførte Göteborgs Spårvägar deres første digitale vedligeholdssystem, primært ved hjælp af egne ressourcer. Systemet er blevet suppleret og udvidet i årenes løb, men det blev mere og mere kringlet at håndtere, og begrænsningerne blev mere og mere indlysende. På initiativ fra vedligeholdsteknikerne startede arbejdet med at indkøbe og implementere et digitaliseret og fremtidssikret vedligeholdssystem i 2012.
– Vi havde et godt billede af vores virksomheds behov, siger Khenny Hermansson, produktionsplanlægger hos Göteborgs Spårvägar. Vi ville blandt andet øge sporbarheden for at holde tjek på, hvem der gør hvad. Vi ville væk fra manuelt arbejde og printede lister. Arbejdet skulle være enklere og sjovere for vores medarbejdere.
Efter indhentning af forskellige tilbud valgte Göteborgs Spårvägar at satse på Infor EAM, som er markedets største cloud-baserede vedligeholdssystem. Prevas er nordisk forhandler af Infor EAM, og blev hyret til at håndtere implementeringen. Fra Prevas' side har Håkan Sjöberg været ansvarlig for projektet.
– Det var ikke muligt at arbejde videre med det eksisterende system på en effektiv måde, og vores kunde havde svært ved at få de nødvendige data ud, siger Håkan Sjöberg. Infor EAM er let at komme i gang med og arbejde med. Samtidig er det skalérbart, og der kan tilføjes ny funktionalitet for at klare fremtidige forandringer og udfordringer.
Sporbarhed og mobilitet
Göteborgs Spårvägar har tre vedligeholdsdepoter i Göteborg – Rantorget, Majorna og Slottsskogen. For at kunne tage vare på den nye vognmodel M33, som bliver leveret i 2019, bliver der snart bygget et fjerde depot på Ringön. Vedligeholdssystemets opgave er at holde rede på over 250 vogne, samt materiale og reservedele. Infor EAM giver sporbarhed på komponentniveau og letter også arbejdet for de ca. 270 teknikere, som benytter systemet.
– Vi er blevet mere effektive i vores overdragelser, siger Khenny Hermansson. Tidligere kunne vi for eksempel hænge en motor op, som skulle momentspændes – en tekniker påbegyndte arbejdet, men kunne ikke nå at afslutte det i løbet af sin vagt. Den tekniker, der tog over, vidste ikke, hvad der allerede var lavet, og måtte derfor begynde med at kontrollere det allerede udførte arbejde.
Nu registreres alt udført arbejde i Infor EAM – hvad der er lavet og det anvendte værktøj. Den ansvarlige tekniker underskriver den udførte arbejdsopgave digitalt, og den næste person kan tage over uden omstillingstid. Det cloud-baserede system giver også helt nye muligheder for mobile løsninger.
– Vi har servicebiler, der udfører reparationer ude i bytrafikken, siger Lalla Fondin, systemforvalter på Göteborgs Spårvägar. Inden for den nærmeste fremtid skal vores teknikere kunne fejlrapportere via en mobilapp og endvidere vedhæfte fotos og videoer. Større reparationer og vedligeholdsarbejde forberedes i vognhallen, og arbejdet kan begynde med det samme, når vognen kommer ind.
Bred forankring i organisationen
Opbygningen af det nye vedligeholdssystem startede som et initiativ blandt teknikerne hos Göteborgs Spårvägar. I de seneste år har organisationen fået nye chefer, og engagementet fra ledelsen er blevet større. Nu kommer der overvejelser og spørgsmål – og endda krav – fra ledelsen. Udviklingen drives af en intern arbejdsgruppe med personale fra flere af virksomhedens enheder, og her deltager både teknikere og chefer.
– Der er mange, der har forslag og idéer, både oppefra og blandt vores teknikere, siger Lalla Fondin. Når vi sidder sammen og arbejder i gruppen, kan vi lettere afgøre, hvordan vi skal prioritere vores indsatser, og hvad der er praktisk gennemførligt. Det er en god måde at arbejde på, det giver forståelse og transparens.
Göteborgs Spårvägar har en rammeaftale med Prevas, som løber over fire år. Aftalen omfatter dels kompetence og indsatser omkring implementeringen af Infor, men Prevas aflaster også kapacitetsmæssigt, når der opstår spidsbelastninger i virksomheden.
– Ressourcerne fra Prevas er kyndige og kreative, vi får hele tiden modforslag og tanker omkring, hvordan vores egne idéer kan udvikles yderligere, siger Khenny Hermansson. Hvad angår enkle spørgsmål har vi kunnet få hurtige svar, og når vi har haft behov for at diskutere større udviklingspakker, har vi haft en meget god dialog.
Kontinuerlig udvikling
Til trods for at implementeringen af Infor EAM er afsluttet, gennemføres der flere udviklingsprojekter, blandt andet integration af den nye vognmodel M33. Når de nye vogne tages i brug, skal de være lagt ind i Infor EAM. Det handler dels om at kunne klare vedligeholdsarbejdet på en effektiv måde, men også om at opstille en struktur for håndtering af garantispørgsmål.
– Bombardier, som leverer M33, vil arbejde direkte i Göteborgs Spårvägars system, siger Håkan Sjöberg. Det betyder blandt andet, at de ca. 200 komponenter, som er omfattet af leverandørens garanti, vil blive indhentet automatisk.
Yderligere et potentiale for fremtiden er, at Infor EAM kontinuerligt indsamler store mængder data. Det handler for eksempel om, hvor mange kilometer hver vogn har rullet, og på sigt også antal døråbninger, start og stop osv.
– Det er information, der vi ligge til grund for vores vedligeholdsarbejde, vi kan tage tiltag før en bestemt del bliver slidt op eller går i stykker. Vi har allerede taget et stort skridt fremad, og nu ser vi store muligheder for at tilføje yderligere funktionalitet og værdi, opsummerer Lalla Fondin.
Fakta Infor EAM
Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:
KONTAKTA OSS
Ylva Amrén, Region Manager West Prevas AB, e-mail