language arrow_drop_down
SE NO EN

Kunde:

Löfbergs kafferisteri

Cloudbaserede vedligeholdssystem

Löfbergs kafferisteri i Karlstad i Sverige har indledt et omfattende strategiarbejde for at effektivisere virksomhedens vedligehold. Målet med initiativet er at få bedre driftssikkerhed og øge maskinernes tilgængelighed i produktionen. Prevas leverer it-support – det cloudbaserede vedligeholdelsessystem Infor EAM.

Mere struktureret og forebyggende vedligehold er en vigtig del af Löfbergs arbejde for at skabe vækst. Virksomheden så et klart potentiale – med højere driftssikkerhed kan produktionen øges med de eksisterende anlæg og det eksisterende personale. Michael Jansson, forbedringsleder hos Löfbergs, har været ansvarlig for at udarbejde virksomhedens nye vedligeholdsstrategi.

– Nu stræber vi mod at udføre hver arbejdsordre rettidigt med de rette ressourcer, fortæller Michael Jansson. Vi skal effektivisere ved at arbejde smartere – ikke ved at løbe hurtigere.

Vedligeholdsstrategien giver blandt andet fælles køer for al vedligehold og personlig tildeling af arbejdsordrer til virksomhedens teknikere. Tidligere kunne teknikerne plukke arbejdsordrer ud fra personlige præferencer, men nu er det i stedet behovet i produktionen, der er afgørende. Strategien var klar i 2016, men implementeringen af den nye metode krævede ny it-support.

– Vi sendte en kravliste til flere integratorer af vedligeholdelsessystemer, fortæller Michael Jansson. Prevas viste stor forståelse for vores behov og kunne tilbyde en løsning, der var helt perfekt til vores anlæg og ambitioner. Desuden havde Prevas et klart billede af, hvordan implementeringen skulle ske, hvilket føltes trygt.

Infor EAM fra Prevas

Prevas er nordisk forhandler af Infor EAM, verdens største cloudbaserede vedligeholdssystem. Magnus Windhede, chef for Center of Excellence EAM hos Prevas, var ansvarlig for implementeringen hos Löfbergs.

– Vores koncept bygger på at give hver medarbejder den information, der skal bruges for at træffe gode beslutninger, forklarer Magnus Windhede. Informationerne skal være tilgængelige på rette tid og rette sted. Mobiliteten er vigtig, og man skal kunne hente og lægge informationer ind, uanset hvor end man er, og det giver Infor EAM god mulighed for.

For Löfbergs virksomhed betyder det, at teknikerne på sigt vil kunne hente arbejdsordrer på deres mobiltelefon eller tablet. Maskinoperatørerne får mulighed for at fejlmelde på stedet og supplere deres rapport med foto og film. Helt så langt er projektet dog endnu ikke nået.

– En styrke ved Infor EAM er netop, at det er fleksibelt og skalerbart, fortæller Magnus Windhede. Det er nemt at komme i gang og arbejde med de akutte ting, og derefter kan kunden løbende tilføje flere funktioner. Det er et perfekt system for videreudvikling.

Struktur og planlægning frigør tid

Löfbergs strukturerede arbejdsmåde og nye vedligeholdelsessystem har allerede frigjort ca. 35 procent af teknikernes arbejdstid, tid som nu kan bruges til planlægning og yderligere effektivisering af vedligeholdelsesarbejdet.

– Det kan eksempelvis handle om at være forberedt, når der dukker et uforudset vedligeholdelsesstop op, forklarer Michael Jansson. Hvis der f.eks. er problemer med en palleteringsmaskine, kan vi benytte lejligheden til at udføre vedligeholdelse af pakkemaskinen, for den står jo alligevel stille. Tidligere havde vi ikke det beredskab, idet at der ofte manglede instruktioner eller reservedele, og arbejdet blev derfor ikke udført.

En del af teknikernes arbejdstid afsættes nu til at forberede kommende vedligeholdelsesarbejde. Det betyder, at Löfbergs kan forbedre sin vedligeholdelse ved hjælp af kvalitetssikring og effektivisering.

– Med Prevas' hjælp kan vi afsætte tid, så vores teknikere kan deltage i udviklingen af vedligeholdelsesarbejdet. Vi arbejder mere langsigtet og er med til at mindske maskinernes nedetid. Det her drejer sig om udvikling, det vi gjorde før, var ikke forkert, men nu har vi fået vores vedligehold op på et helt nyt niveau, afslutter Michael Jansson.

Faktaboks Infor EAM

  • Installation af Infor EAM tager ca. 4-6 uger afhængigt af, hvilke ressourcer kunden selv kan afsætte til arbejdet.
  • Prevas har hidtil gennemført over 80 installationer for industrikunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland.
  • Tidligere installationer har blandt andet givet besparelser på op til 50 procent på arbejdsomkostningerne til vedligeholdelse, og samtidig er maskinernes tilgængelighed blevet øget med op til 10 procent).

Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:

KONTAKT OS
Helena Lundin, e-mail

Löfbergs cloudbaserede vedligeholdssystem
Löfbergs cloudbaserede vedligeholdssystem
Löfbergs cloudbaserede vedligeholdssystem

Relaterede cases

  • Hounö

    Let's Cook

  • Carlsberg

    Ramlösa tager højde for øget produktion

  • Löfbergs kafferisteri

    Cloudbaserede vedligeholdssystem

  • Cermaq AS

    Det avancerede og alligevel enkle system bag din laksemiddag