Kunde:
GDF Suez
Den britiske del af energiselskabet, GDF SUEZ E&P UK Ltd, havde et egenudviklet system med 50 tilknyttede beregningsark for at holde styr på forretningen. Da GDF SUEZ skiftede til Mikon-systemet fra Prevas, blev driften effektivere, og der blev også opdaget mange fejl i det gamle system.
Opgave: Manufacturing Execution Systems, MES.
Alan Bibb er produktionsingeniør og ansvarlig for de systemer, som får foretagendet til at fungere i den britiske del af det multinationale energiselskab GDF SUEZ
– Vi så det gamle system som en stor forretningsrisiko. Samtidig planlagde vi, at virksomheden skulle vokse, og vi havde brug for noget bedre. Dels i forbindelse med vores interne rutiner og dels for at kunne rapportere til vores forretningspartnere og de myndigheder, som regulerer og overvåger branchen, siger Alan Bibb.
GDF SUEZ' hovedkontor vil have rapporter en gang om ugen og en mere omfattende rapport en gang om måneden. Systemet med manuelt opdaterede beregningsark var både svært at anvende og svært at videreudvikle for den britiske del af virksomheden.
– Vi købte Mikon-systemet fra Prevas. Det gamle og det nye system kørte parallelt i en periode. Vi ville blandt andet se, hvordan det nye system klarede et månedsskifte.
– Prevas var meget lydhør. Det er første gang, at vi i den britiske del af GDF SUEZ er kunde hos dem, fortæller Alan Bibb.
Hvorfor valgte I Prevas?
– Vi stillede en del tekniske krav, som Prevas levede op til. Primært, at systemet skulle bygges på en anerkendt database. Systemet skulle også være fleksibelt med mulighed for selv at kunne vedligeholde det og foretage de ønskede ændringer. Et tredje krav var, at det skulle kunne udbygges og konfigureres. Vi har allerede selv suppleret med flere tillæg til systemet. Når der er foretaget større ændringer af systemet, som påvirker sikkerheden, har vi dog valgt at få hjælp fra Prevas, siger Alan Bibb.
Hvad har I opnået?
– Alt det, vi ville, og meget mere. Dels har vi fået bedre gennemsigtighed og bedre forretningsprocesser, og dels kan vi træffe hurtigere og velfunderede beslutninger. Tidligere tog det så lang tid at behandle alle dataene, at vi ikke havde tid nok til rent faktisk at handle i henhold til det beslutningsgrundlag, vi nåede. Det vil sige det, som giver virksomheden merværdi.
Hvad er næste skridt?
– Vi skal konsolidere den succes, vi allerede har opnået, og forberede systemet til den ekspansion af forretningen, som vi planlægger.
– Da vi fik det nye system, blev der opdaget flere uoverensstemmelser i de ældre delsystemer. I den periode, hvor vi kørte begge systemer parallelt, fandt vi flere kvalitetsproblemer med hensyn til vores beregningsark. I sidste ende viste det sig derfor, at vores antagelser om, at det gamle system indebar en forretningsrisiko, faktisk holdt stik.
Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:
KONTAKT OS
e-mail