sv  no  en  

dk en sv no

Filtrera:

PIMS Siemens reference
PIMS Siemens reference

Energieffektive gasturbiner  

Kunde:

Siemens Industrial Turbomachinery AB 

Prevas har udviklet PIMS, som står for Process Information Management System. PIMS fungerer som en "sort boks", dvs. en dataindsamlingsfunktion, som følger med hver eneste turbine ud til kunden.

Opgave: PIMS, dataindsamling. 

Siemens Industrial Turbomachinery fokuserer udelukkende på gasturbiner. De leverer mellem 50 og 100 enheder om året til hele verden og har udviklet flere modeller i effektklasser på mellem 5 og 60 megawatt.

Lige pludselig ved man, hvad der sker!
Et turbineanlæg kræver service og vedligeholdelse. Prevas har udviklet softwaren til analyse og fjernovervågning af turbinerne, så Siemens' serviceteknikere nemt kan få adgang til data om drift og forstyrrelser fra kundernes anlæg og gennemføre passende forebyggende foranstaltninger, så turbinerne slides mindre og holder længere.

– Prevas PIMS, som er Prevas' bidrag til at gøre Siemens' turbiner grønnere og få dem til at holde længere, står for Process Information Management Systems og er en dataindsamlingsfunktion, som følger med hver eneste turbine ud til kunden, fortæller Tommy Andersson fra Prevas.

Siemens kalder PIMS-kernen for Data Collector og har gjort det til en del af anlæggets styresystem. Efter tidligere at have udført forebyggende vedligeholdelse på turbinerne i henhold til et fastlagt skema kan kunderne nu løbende indsamle driftsdata og på denne måde finde tendenser og driftsproblemer, inden de er blevet så alvorlige, at det kan medføre stilstand. De økonomiske fordele ved dette er store. Førhen måtte en gruppe teknikere tage ud til maskinen, koble sig på og undersøge, hvordan den fungerede. Det blev til mange rejsedage.

Kunderne krævede bedre analyseværktøjer for at opnå en højere pålidelighed og tilgængelighed. De ønskede tilstandsbaseret vedligeholdelse, hvor man kunne svare på følgende spørgsmål: Hvordan kører anlægget lige nu? Skal vi udføre planlagt vedligeholdelse nu? Kan vi vente med at foretage vedligeholdelse, indtil den pludselige kulde er overstået?

Når konkurrencen skærpes, vil Siemens kunne hente måledata fra sine anlæg og med statistiske metoder finde ud af, hvordan eksempelvis materialet stresses i forskellige driftstilfælde, og ud fra dette opbygge en erfaringsbank og et bredt statistisk grundlag. Desuden gøres bæredygtighedsarbejdet med at reducere udslippene nemmere, hvis man direkte kan se mængden af emissioner i forbindelse med forskellige driftstilfælde. Der skal indsamles data fra alle sensorer i kundernes anlæg, og de skal komprimeres, uden at man af den grund mister nyttedata. De sendes så med jævne mellemrum til Siemens' kontor for at blive vurderet. Eftersom softwaren sidder i over 500 anlæg, skal den have den højeste kvalitet.

Der er mange folk, som skal bruge systemet. Konstruktørerne skal bygge nye turbiner, og serviceafdelingen skal skabe nye forretningsområder og nye tjenester omkring data. Ingeniørerne skal opretholde serviceaftalen med kunden, og supportpersonalet skal tage imod fejlmeldinger fra kunden. Sidstnævnte kan koble sig op på kunden eller kigge på de lagrede driftsdata. Kunden får til gengæld fat i driftsdata via en grænseflade, som Siemens stiller til rådighed under navnet CMS (Condition Monitoring System).

Med PIMS får Prevas' kunder indblik i processen. De har kunnet finde fejl, som tidligere var umulige at finde. Reaktionen, når systemet nogle gange frakobles, er "Nu kan vi intet se!" Driftsteknikerne ser nu PIMS som noget absolut nødvendigt: "Lige pludselig ved man, hvad der sker!"

Ønsker du at få mere at vide om dette projekt eller finde ud af, hvad Prevas kan gøre for dig, skal du kontakte:

KONTAKT OS

Glenn Pettersson, e-mail

Prevas

Med spidskompetencer indenfor teknisk produktudvikling, indlejrede systemer og industriel IT & automation, bidrager Prevas med innovative løsninger og services som skaber vækst.

info@prevas.dk

Kundeservice

Produkt log ind